684 19 63 14 | ven@vdx.cat Fes-te Soci

A87 Volta pel Puig Cabrafiga (Pratdip)

Cims i muntanyes

Pratdip

06/02/2020

08:00

Descripció

100 Cims-Baix Camp. ‘Puig CABRAFIGA’. Pas Gos i Cabrit. Grauet, Les Mugues i Salt Sabinosa

11 km i 587 m de desnivell acumulat
Velocitat mitjana de 2,2 km/h
Temps en moviment : 04:41 h
Temps parat : 01:18 h
Alçada màxima conquerida 614 m

Crònica i itinerari:

Pratdip (223m)
Passem pel costat d’un forn de calç i creuem una línia d’alta tensió provenen de la central de Vandellòs.

Portell dels Grauets (487m)
Guanyem el cingle per aquest grau i continuem enfilant-nos per terreny de rascler. Superem la graonada del pas del Gos i continuem carena enllà fins a l’evident cim.

Puig de la Cabrafiga (614m)
El nom li ve d’una figuera silvestre que hi havia a les roques. És el punt més alt de l’itinerari i una bona talaia de la comarca.

Coll de la Fita de la Partió (484m)
Davant nostre sobresurt de la carena un bon esperó rocallós que superem flanquejant-lo per l’esquerra i pel fàcil pas del Cabrit.

Coll dels Meners (449m)
Aquí trenquem a l’esquerra per no fer la tartera difícil de baixada.
Anem revoltant el puig de les Mugues per terreny  molt relliscós i amb algun ajut de cordes. Passem pel costat de dues boques de mina  fins arribar al Pla de les Mugues.

Castellet de les Mugues (314m)
Antic assentament iber, utilitzat posteriorment com a fortificació contra la pirateria. En resten alguna paret i basaments de murs.

Grauet de les Mugues (276m)
Salva el considerable cingle ponentí del puig. Un cop superat, no sense dificultat, continuem davallant fort fins a sortir sobre el barranc de la Cova d’en Bargalló, a prop de la carretera.

Barranc de la Dòvia (140m)
Torrent neix més amunt de Pratdip, entre el Tossal Gran i el Mont-redon. Avui portava molta aigua fruit de les pluges de la darrera setmana. Creuem el riu en diferents ocasions i arribem al bonic salt i gorg de la Sabinosa passant després per una antiga petita central d’electricitat ja abandonada.

Camí vell de Masriudoms (172m)
Albirem a l’altre marge unes granges abandonades i una edificació més antiga. És el que resta d’un molí fariner. Més amunt podem veure les arcades que sustenten el rec del molí, arrapat al cingle.

Capelleta de Sant Isidre (173m)
Oratori en una balmeta de pedra tosca.
Camí enllà, amb algun tram empedrat, la gorja s’obre i sortim a unes feixes d’oliveres i ametllers fins arribar al punt d’inici.

Resum :
Recorregut perfectament senyalitzat en blau, camins molt fressats i passos fàcils. Cal parar  molta atenció a la baixada des del coll dels Meners i del Grauet de les Mugues pel fort pendent i pedres relliscoses. La ruta d’avui la podríem anomenar “ruta dels cops de cul” per les nombroses relliscades que hem tingut.

Érem 14 infatigables i avui no hem pogut gaudir del merescut bon dinar per manca de llocs a la zona. Ja ho recuperarem !!!

Els Dips, emblemàtics gossos assilvestrats que formen part del nom del poble i que la llegenda i la literatura han assimilat a bèsties ferotges i vampirs.

Nota: alguns detalls de la ruta els he obtingut d’una fantàstica descripció d’en Toni Planas

Salut i cames

Josep M Pujols

Aquest lloc web utiliza cookies. Pots veure aquí la política de cookies. Si continues navegant estàs acceptant-la    Veure